آموزش سرچ کنسول در سال 2024
گوگل سرچ کنسول چیست؟ آموزش کامل و کاربردی مجموعه آموزشی دیجیتال مارکتینگ پارسه
این Query ها میتوانند به شما کمک کنند تا نیازهای کاربران و کلمات کلیدی مناسب را بیابید. بعد از وارد شدن به گوگل سرچ کنسول با کلیک بر روی زبانه performance میتوانید اطلاعات مربوط به این بخش را مشاهده کنید. متنی که در مرحله 2 کپی کردید، را در باکس DNS configuration جایگذاری کنید و پسازآن به صفحه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول رفته و روی دکمه Verify طبق تصویر زیر کلیک کنید. جالب است بدانید که شما میتوانید از هر دو روش Property استفاده کنید. در واقع شما قادر هستید ابتدا با ثبت آدرس اصلی یک گزارش جامع از عملکرد سایت تهیه کنید. سپس با وارد کردن آدرسهای بخشهای دیگر از طریق URL Prefix به اطلاعات و آمار کاملتری دست پیدا کنید.
علائم حیاتی هسته وب شامل سه معیار اصلی LCP (میزان سرعت بارگذاری صفحات سایت)، FID (میزان سرعت بارگذاری اولین محتوا در یک صفحه از سایت) و CLS (تعامل و ثبات دیداری در طراحی) است. برای پیدا کردن دادههای خود و مشاهده آنها در سرچ کنسول، چندین راه دارید و میتوانید از فیلترها استفاده کنید. فیلترها فوقالعاده مفید هستند اما زمان آموزش سرچ کنسول اگر دقت نداشته باشید، در استفاده از آنها گیج خواهید شد. اگر اولین بار است که سرچ کنسول را راه اندازی کردهاید، چند روزی طول میکشد که صفحات سایت شما بررسی شوند. بعد از مدتی صفحات ایندکس شده در قسمت سبز رنگ و بدون مشکل نمایش داده خواهند شد. این نرخ نشان میدهد چند درصد از نمایش در صفحه جست و جو منجر به کلیک بر روی آدرس سایت شده است.
با کلیک روی گزینه Performance در نوار سمت چپ صفحه میتوانید وارد این قسمت شوید که در ابتدا نموداری به صورت شکل زیر مشاهده خواهید کرد. در قسمت اول آموزش سرچ کنسول تمام روش های ثبت سایت رو به شما آموزش میدم. میانگین موقعیت به معنای رتبه صفحه (یا صفحات) شما برای یک کوئری یا کوئریها است. فرض کنید یک مطلب شما در نتایچ گوگل برای عبارت ابزارهای سئو رتبه ۲ و برای ابزارهای کلمات کلیدی رتبه ۴ را دارد. در این بخش نیز دیگر لینکهایی که در نتایج جست و جو برای یک صفحه نمایش داده میشود، نشان داده شده و مورد بررسی قرار میگیرد.
شما میتوانید دلیل ایندکس نشدن لینکهای وبسایت خود را نیز بررسی کنید و خطاهای احتمالی آن را رفع کنید. لینکهای نهایی که در نتایج جستجو گوگل نمایش دادهشدهاند در این دسته نشان داده میشوند. لینکهای نهایی شده یعنی لینکهایی که بعنوان مثال امکان دارد در یک URL ریدایرکت شده باشد. در این قسمت تنها لینکی را نشان میدهد که محتوا روی آن redirect شده است. در این جدول لیستی از کلمات کلیدی که کاربران با جستجوی آنها وبسایت شمارا پیداکردهاند، را میبینید.
آن مجموعهای از ابزارها و گزارشها می باشد که به مدیران وبسایت در بررسی، مدیریت و بهبود جنبههای مختلف سئو سایت کمک می کند. این ابزار تحلیلی، عملکرد سایت را از نگاه گوگل نمایش می دهد و در صورتی که نیاز به تغییر، بهبود یا حذف موردی بود میتوان از همین ابزار استفاده کرد. این ابزار با توجه به امکانات و آمار دقیقی که در اختیار مدیران می گذارد بهترین گزینه برای تحلیل سایت و رفع مشکلات می باشد. با توجه به اینکه این ابزار اطلاعاتی دقیقی را به نمایش می گذارد و ابزاری مهم و کارآمد است بهتر است سایت هایی که نیاز به پیشرفت دارند به این ابزار متصل شوند. در بخش Performance چکیدهای از عملکرد وبسایت خود در جستجوی گوگل را مشاهده خواهید کرد. بخش Coverage گوگل سرچ کنسول در همین صفحه چکیدهای از تعداد صفحه با خطا و تعداد صفحه معتبر را نشان میدهد.
اگر روی عبارت «New» در کنار بخش Date Filter کلیک کنید، میتوانید از ۵ نوع فیلتر دیگر به اسم کوئری، صفحه، کشور، دستگاه و ظاهر جستجو نیز استفاده کنید. زمان آموزش سرچ کنسول باید با اصطلاحات زیر آشنا شوید تا بتوانید از این پلتفرم بهتر استفاده کنید. سایتهایی که میزبانی آنها به عهده گوگل است مانند Blogger و صفحات Sites، خودکار تایید میشوند. در این بخش از منو ایندکسینگ میتوانید وارد قسمت ریموال شده و درخواست حذف موقت و یا دائم یک صفحه را ثبت کنید. به کمک این بخش میتوانید گزارشهایی از لینک سازیهای داخلی و خارجی سایت خود را مشاهده کنید و ببینید که چه سایتهایی به شما لینک دادهاند.
با استفاده از خدمات مشاوره سئو سایت میم برندینگ، شما میتوانید به راحتی وضعیت سئو سایت خود را بررسی کرده راهنمای جامعی بهبود سئو سایت خود داشته باشید. CTR یا نرخ کلیک برابر است با تقسیم تعداد کلیکها بر تعداد نمایشها (Impressions)، سپس ضرب در 100. به عنوان مثال، اگر پست ما در 20 جستجو ظاهر شود و 10 کلیک دریافت کند، CTR آن 50% خواهد بود. با انتخاب این روش تنها کافی است متا تگی که در تصویر مشخص شده را کپی و در قسمت هد صفحه اصلی سایت پیست و ذخیره کنید. به دایرکتوری یا همان پوشه اصلی وبسایت مراجعه کنید؛ از قسمتFile Manager پوشه Public_html را انتخاب کرده و در همین مسیر فایل دانلودی را آپلود کنید. قسمت Change of address نیز برای مواردی است که قصد دارید آدرس دامنه سایت خود را تغییر دهید.
موفقیت با سئو تاکتیک یک شعار نیست بلکه یک حقیقت صدرصد عملی و شدنی است. در این مرحله، می توانید به داده ها در گوگل سرچ کنسول نگاه کنید یا آن را صادر کنید. شما می توانید از بین دوره های زمانی از پیش تعیین شده مختلف انتخاب کنید یا یک محدوده سفارشی تنظیم کنید. اول قدم این است که اگر قبلاً برای گوگل سرچ کنسول ثبت نام نکرده اید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. به طور کلی تفاوت میان این ابزار قدرتمند را میتوان اینطور توصیف کرد که گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق العاده برای تحلیل آنچه پس از هر کلیک در وبسایت شما اتفاق می افتد است. پس اکثر این داده ها می تواند مسیر و اتفاقاتی که بعد از ورود افراد به سایت شما را نشان دهد.
این عبارت ها می توانند الهام بخش شما برای نوشتن محتواهای تازه تر باشند. بنابراین از آنالیز دقیق محتواهایی که بازدید و جایگاه خوبی دارند غافل نشوید. گوگل هر کدام از این نسخه ها را به عنوان یک سایت درنظر میگیرد و درصورت عدم وارد کردن و تایید آنها اطلاعات و آمار مهمی از سرچ کنسول در سئو را از دست خواهید داد. برای اینکه بتوانید از تمامی قابلیت ها و امکانات سرچ کنسول استفاده کنید لازم است ابتدا مالکیت سایتتان را ثبت کنید. برای این کار لازم است که تمام نسخه دامنه های سایتتان را وارد و تائید کنید.
شما می توانید از طریق سرچ کنسول سایتتان به سادگی متوجه مطالب کمتر بازدید شده بشوید. اگر موضوع و یا متن قوی برای آن درنظر گرفته بودید اما همچنان به قدر کافی بازدیدکنندگان را جذب سایت نمیکند، سرچ کنسول به شما نشان میدهد که ایراد کار از انتخاب کلمه کلیدی است. برای رفع این مشکل بهتر است مجددا محتوا را مطالعه کنید و با بروز رسانی خود محتوا و تقویت متن آن کلمه کلیدی بهتری را برای آن پیدا کنید. برای ثبت سایت درون سرچ کنسول میتوان از روش های مختلف این کار را انجام داد که در ادامه شرح داده می شوند. اما وقتی با کمک dns سایت را ثبت کنید، بخشی از ابزارها برای شما غیرفعال باقی میمونند.
گوگل توصیه می کند قبل از مشاهده صفحات در دسته “Valid with warnings” خطاها را برطرف کنید. بهطور پیشفرض، خطاها بر اساس شدت، فراوانی و اینکه آیا به آنها رسیدگی کردهاید رتبهبندی میشوند. اگر درصد کمی از URL های شما لینک های بسیار بیشتری نسبت به بقیه دارند، دریافت ترافیک جستجو برای 95 درصد دشوار خواهد بود زیرا شما اختیار کافی را به آنها نمی دهید. همان مراحلی را که برای شناسایی صفحات با بالاترین رتبه خود انجام می دهید دنبال کنید، به جز این بار، فلش کوچک رو به بالا را در کنار “Position” تغییر دهید تا از بالاترین (بد) به کوچکترین (خوب) مرتب شود. فقط در صورتی که مالک سایت هستید می توانید به سایر کاربران مجوز بدهید.
از طرف دیگر، ممکن است نقشه سایتی با URL هایی ارسال کرده باشید که گوگل نمی تواند آن را بخزد (به دلیل دستورالعمل های ‘noindex’، robots.txt، صفحات محافظت شده با رمز عبور، و غیره). بیشتر مردم وقتی بالا می رود نگران می شوند اما این کوته بینانه است. اگر یک صفحه یا مجموعه ای از صفحات شروع به رتبه بندی برای کلمات کلیدی اضافی کند، “average position” معمولا افزایش می یابد. به هر حال، مگر اینکه دقیقاً برای همان موقعیت یا بهتر از کلمات کلیدی موجود خود رتبه بندی کنید، “average” شما بزرگتر خواهد شد. با ایجاد محتوای بیشتر و بهینه سازی صفحات موجود این تعداد باید افزایش یابد. شاید شما تصمیم گرفته اید تعداد کمی از کلمات کلیدی با تبدیل بالا را به جای تعداد زیادی از کلمات کلیدی با تبدیل متوسط، در حال تمرکز بر روی کانال های دیگر و غیره هدف قرار دهید.
در این صورت، موقعیت متوسط این URL برابر با ۳ خواهد بود (فرض بر این که برای هیچ عبارت دیگری رتبه نداریم). اگر می خواهید به یک صفحه کمک کنید تا رتبه بالاتری پیدا کند، اضافه کردن یک لینک از صفحه ای با تعداد زیادی بک لینک شرط خوبی است. این بک لینک ها به آن URL قدرت صفحه زیادی می دهند که می تواند با یک لینک به صفحه دیگری در سایت شما منتقل شود. اگر تعداد کل صفحات ایندکس شده در سایت شما بدون افزایش نسبی خطا کاهش یابد، ممکن است دسترسی به URL های موجود را مسدود کرده باشید. دانستن اینکه کدام پرس و جو بیشترین ترافیک جستجو را به همراه دارد قطعا مفید است. بهینهسازی صفحات رتبهبندی برای تبدیل، بهروزرسانی دورهای آنها برای حفظ رتبهشان، کنار گذاشتن تبلیغات پولی، استفاده از آنها برای پیوند دادن به صفحات مرتبط با رتبه پایینتر و غیره را در نظر بگیرید.
کاربر کامل در گوگل سرچ کنسول دارای حق مشاهده تمام داده ها است و می تواند برخی اقدامات را انجام دهد. کاربر کامل کنترل کاملی بر ویژگی های موجود در گوگل سرچ کنسول دارد. مالکان می توانند کاربران دیگر را اضافه و حذف کنند، تنظیمات را پیکربندی کنند، همه داده ها را مشاهده کنند و از همه ابزارها استفاده کنند. بنابراین اگر محتوایی از سایت ما در 20 درصد جستجوها نمایش داده شود و در 10% مواقع کلیک شود بنابراین CTR ما برابر 50% خواهد بود. ایمپرشن در سرچ کنسول به معنای دفعاتی ایت که یک صفحه از سایت شما در بخش نتایج گوگل نمایش داده میشود.
پس از ایجاد حساب، وبسایت خود را به Google Search Console اضافه کنید. صفحاتی که به دلیل دلایل مختلفی مانند برچسب “noindex” از ایندکس گوگل خارج شدهاند. اطلاعاتی که در مورد قسمت دسکتاپ میدهد نیز مانند اطلاعات موبایل می باشد. در صورتی که از افزونه یواست استفاده می کنید میتوانید به بخش عمومی رفته و تب افزونه های وب مستر را انتخاب کرده و کد کپی شده را درون کد های گوگل قرار دهید. اگر از سرویس آمار گوگل استفاده می کنید می توانید به سادگی با کمک این سرویس سایت خودتان را تایید کنید.
در روش آدرسهای مجزا میتوانید تنها یک آدرس، مسیر یا پروتکل را بهصورت جداگانه ثبت کنید و بر عملکرد آن در سرچ کنسول نظارت داشته باشید. با گزینش این نوع Property، ۵ روش مختلف برای تایید مالکیت آدرس وارد شده وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد. برای این کار وارد آدرس سرچ کنسول شده و بر روی گزینه Start Now کلیک کنید. سرچ کنسول یکی از کاربردیترین ابزارها در حوزه بهینهسازی سایت و سئو است. در سرچ کنسول در این بخش میتوانید با وارد کردن URL مورد نظر و زدن Enter ، از وضعیت مشاهده صفحه توسط رباتهای گوگل گزارشی دریافت کنید. اگر با عبارت URL is on Google مواجه شدید یعنی صفحه شما توسط رباتهای گوگل به درستی ایندکس شده است.
این به شما کمک می کند جریان احراز هویت را ساده کنید و سریعتر شروع کنید. برای تماسهای ساده API، میتوانید از بستهبندی API جاش کارتی استفاده کنید. معمولا این گزارشها و خطا از جانب نیروی انسانی و بهصورت دستی دربارهی سایتها اعمال می شود. درصورتیکه لینک واردشده ایندکس شده باشد با صفحهی زیر مواجه میشوید. روش در مقایسه با روشهای قبلی ممکن است تأیید شدن آن کمی طول بکشد و علت آنهم این است که شما همهی زیر دامنهها و پروتکلهای دیگر سایت خود را نیز بهصورت همزمان اضافه میکنید. برای استفاده از این روش باید یک DNS record به نام هاستینگ خود اضافه کنید و برای این کار میتوانید از طریق سی پنل یا دایرکت ادمین خود اقدام کنید.
در صفحه ایجاد شده بر روی زبانه html tag کلیک کرده و فایل موجود در تصویر نشان داده شده را کپی کنید. سپس وارد قسمت عمومی افزونه یواست شده و بر روی سربرگ ابزارهای وب مستر کلیک کنید. تگ کپی شده را در قسمت نمایش داده شده در شکل زیر کپی کرده و سپس گزینه verify را بزنید. برای fetch کردن در گوگل سرچ کنسول جدید میتوانید طبق تصاویر زیر این کار را انجام دهید. سپس تنها با کلیک گزینه verify مالکیت شما در سرچ کنسول تایید میشود. اگر از قبل وبسایت خود را در ابزار گوگل آنالیتیس ثبت و راهاندازی کردید، میتوانید به راحتی و تنها با چند کلیک مالکیت را تایید کنید.
در قسمت Enhancement یا بهبودها میتوانید بر وضعیت اسکیمای سایت خودتان نظارت کنید. در واقع اسکیما به شما کمک میکند تا در نتایج جست و جو از سایر نتایج متمایز شده و Rich Result یا همان نتایج غنی را کسب کنید. ستارههای کنار لینکها در نتایج جست و جو و پرسش و پاسخهای کوتاه زیر هر لینک از نمونههای Rich Result در صفحات گوگل میباشند. Rich Result در صورتی در نتایج جست و جو نمایش داده میشوند که خطا نداشته و برای گوگل معتبر باشند. در بخش Enhancement برای هر نوع از Rich Result گزارش جداگانهای وجود دارد.
اگر در ابتدای راه یادگیری سئو هستید، مطالب آموزشی من را در بخش « آموزش سئو » مطالعه کنید. این بخش شامل چهار زیر بخش International targeting، Messages، URL parameters، Web Tools است. در حالتی که هیچ گزارش تخلفی صورت نگرفته باشد، با تصویر زیر مواجه میشوید. در تصویر زیر هر یک از آیتمها با شمارههای 1، 2، 3، 4، 5، 6 نشان دادهشده که به توضیح یکایک آنها میپردازیم. زمانی که صفحه را اسکرول کنید با تصویری مانند شکل زیر مواجه میشوید.
حال در صفحه جدید باید در کادر مشخص شده URL صفحهای که قصد حذف کردن آن را داریم قرار دهیم و سپس Enter را بزنیم. شخصی توسط مالک تایید شده بدون استفاده از رمز تأیید (مانند یک فایل یا برچسب HTML) وضعیت مالکیت را اعطا کرده است. برای افزودن یا حذف یک مالک تفویض شده، یک مالک از هر نوعی که باشد به سادگی با استفاده از صفحه مدیریت کاربر گوگل سرچ کنسول، مالک جدید را اضافه یا حذف می کند. من یک استراتژیست محتوای SEO هستم، به این معنی که به شدت از گوگل سرچ کنسول استفاده می کنم اما نیازی به تغییر هیچ تنظیماتی ندارم، بنابراین من یک مالک تفویض شده هستم. اعضای تیم وبلاگ نویسی ما که از گوگل سرچ کنسول برای تجزیه و تحلیل عملکرد وبلاگ و پست استفاده می کنند، کاربران کامل هستند. به طوری کلی میتوان نتیجه گرفت یادگیری نحوه کار با گوگل سرچ کنسول به شما نشان میدهد چگونه با دیگر سایت ها رغابت کنید و اینکه وضعیت کلی وبسایت شما به چه صورت است.
عملکرد هر سایت در گوگل سرچ کنسول به طور کلی در 4 فاکتور زیر مورد ارزیابی قرار میگیرد. Google Search Console API یک رابط برنامهنویسی کاربردی است که توسط Google ارائه میشود تا به کاربران اجازه دهد تا دادههای کنسول جستجوی Google را بدون رابط کاربری جستجو کنند. از طریق این بخش پیامهایی که در ایمیلی که متصل به سرچ کنسول شما است برای شما ارسال میشود که میتوانید آنها را ببینید. به این صورت شما میتوانید از طریق این پیامها مشکلات وبسایت خود را شناسایی کرده و امکان بهبود بخشیدن به وبسایت خود را داشته باشید. این بخش برای کسانی مناسب است که از زبانهای نشانهگذاری مورداستفاده sitelinks searchbox است.
گزینه Help که در بالای صفحه و سمت راست و با آیکون علامت سوال مشخص شده در هر بخش از سرچ کنسول به شما توضیحات کامل آن را ارائه میدهد. در آموزش سرچ کنسول شما با بخش های مختلف این ابزار و خطاهای احتمالی آن آشنا می شوید. و در گزینه ی سوم ، Removals ابزارهایی که گوگل در اختیار ما قرار میده که صفحات و اطلاعاتی را از گوگل حذف کنیم را بررسی می کنیم. توصیه میکنیم به این آمار در کنار ارقام مربوط به «Impressions» نگاه کنید (برای دیدن این اطلاعات در کنار یکدیگر تیک «Total Impressions» را بزنید). یک صفحه ممکن است نرخ کلیک بالا اما ایمپرشن پایین داشته باشد یا برعکس. پس از وارد کردن آدرس سایت خود دکمه continue را زده تا وارد صفحه اعتبار سنجی شوید.
سایت مپ نقش بسیار مهمی در سئو سایت و فرایند ایندکس شدن صفحات دارد بنابراین این قسمت را جدی بگیرید. از قسمت سمت چپ صفحه گزینه Sitemap را انتخاب کنید و آدرس URL نقشه سایت خود را در کادر وارد کنید و روی گزینه Submit کلیک کنید. گوگل سرچ کنسول که قبلاً با نام وب مستر تولز (Webmaster Tools) شناخته میشد، ابزاری است که توسط گوگل برای کمک به وبمسترها در مدیریت و بهینهسازی وب سایت ها ارائه شده است. این ابزار به شما امکان میدهد تا عملکرد وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید و مشکلات فنی را شناسایی و برطرف کنید. در این مطلب از هاست ایران مگ ۶ روش کاربردی را برای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل شرح دادیم. در ادامه خطاهایی که ممکن است در زمان نصب رخ دهد را برای شما بررسی کردیم.
توجه داشته باشید که مبدا زمانی برای روزها در گوگل سرچ کنسول براساس ساعت زمانی منطقه اقیانوس آرام است. همچنین علاوه بر گزارشهای روزانه میتوانید گزارشهای دورههای زمانی مختلف را نیز ببینید. هر جست و جویی که بر اثر سرچ کوئری توسط کاربر به او نشان داده شود، در سرچ کنسول ثبت میشود. این گزارش نشان دهنده آن است که به چه میزان سایت شما در صفحه نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده میشود. در واقع باز کردن یا نکردن سایت توسط کاربر تاثیری بر این نرخ ندارد. برای مثال اگر سایت شما به عنوان نتیجه هشتم در صفحه نتایج به کاربر نشان داده شود اما کاربر وارد سایت شما نشود، باز هم جز نرخ ایمپرشن به حساب آورده خواهد شد.
از سال ۱۳۹۴ شروع بهکار کردیم و هدف ما کمک به شما برای ساخت یک کسبوکار اینترنتی موفق است. اما چطور؟ بهترین ابزار طراحی سایت دنیا را ساختهایم که بیش از ۱۵۰۰۰ وبسایت از آن استفاده میکنند. ارتباط با گوگل از طریق این بخش انجام می شود، شما از این طریق میتوانید نظرات و پیشنهادهای خود را به تیم search console google ارسال کنید. برای این کار روی Submit feedback کلیک کرده و با صفحهی زیر مواجه میشوید، کافی است نظر و پیشنهاد خود را با ضمیمه کردن یک اسکرین شات در کادر مربوطه بگذارید و سپس روی کلمهی send کلیک کنید. اگر وبسایت شما با مشکلاتی مثل هک شدن شامل حملات محتوایی و یا URL، آلوده به بدافزارهایی مثل حملات SQL، پیکربندی سرور، حملات کدی، تروجان باشد یا هک شده باشد، گزارشی از آن را دریافت میکنید. این بخش برای سایتهای فروشگاهی و سایتهایی است که کالا هایی را برای فروش در سایت خود میگذارند مناسب است.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/