آموزش سئو تکنیکال از سرعت سایت تا بهینهسازی جاوااسکریپت!
آموزش سئو تکنیکال یا سئو فنی برای رشد کسب و کار
این نوع سئو شامل اصلاحات در جنبههای مختلف فنی سایت است که میتواند بر سرعت بارگذاری صفحات، ساختار URL، استفاده از تگهای مناسب و موارد دیگر تأثیرگذار باشد. در این بخش تلاش کردیم به صورت اجمالی با روش هایی که می توانید از طریق آنها برای بهبود سئو سایت خود اقدام کنید بپردازیم و شما را با مفهوم دقیق تر این نوع سئو آشنا کنیم. شما کاربران اکنون می توانید با دریافت مشاوره سئو از سایت SEOEDU، با بیش از 5 سال سابقه فعالیت در بهینه سازی سایت، از خدمات مجموعه ما برای ارتقا عملکرد فنی سایت خود استفاده کنید. کاربران احتمالاً، وب سایتی را که بارگذاری آن خیلی طول میکشد، رها می کنند. اطمینان از اینکه زمان بارگذاری وب سایت شما برای کاربران شما مناسب است، ممکن است زمان صرف تعامل با محتوای شما را افزایش دهد و رتبه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشد.
در این وبلاگ، به معرفی کامل سئو فنی و بررسی چک لیست کامل آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم صاحب یک وبسایت هستید که میخواهید بخش فنی آن را بهبود ببخشید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. لاگ فایلها گزارشی از درخواستهای ارسال شده به سرور هستند و میتوانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام صفحات توسط کراولرها خزیده میشوند و تعداد دفعات خزیدن آنها را ارائه میدهند. علاوه بر این، بررسی لاگ فایل میتواند به شناسایی مسائلی مانند خطاهای خزش، خطاهای سرور و مشکلات محتوای تکراری کمک کند. Technical SEO زیرمجموعهای از سئو است که شامل بهینهسازی زیرساخت وبسایت شما میشود تا بتوان آن را به راحتی توسط موتورهای جستجو، جستجو و فهرست کرد. همچنین با اجزای فنی وب سایت شما مانند نقشه سایت، سرعت صفحه، ساختار URL، طرحواره، ناوبری سایت و موارد دیگر سروکار دارد.
برای مثال، کلمات کلیدی "محیط زیست" می توانند با توجه به مکان، زمان و شرایط ویژه، مفاهیم مختلفی را نشان دهند. در یک شهر بزرگ، می توانیم در باره تأثیرات آلودگی هوا بر روی محیط زیست صحبت کنیم، در حالی که در جنگل های اطراف، شاید بتوانیم در مورد ترمیم خاک و ارتقای کیفیت گیاهان صحبت کنیم. برای مثال، اگر موضوع ما "ورزش" باشد، کلمات کلیدی ممکن است از جمله شامل "فیتنس"، "فوتبال"، "بدمینتون"، "شنا" و غیره باشد. هر یک از این کلمات کلیدی محورهایی در مورد ورزش است که ما به صورت جزئیات بیشتری می توانیم بررسی کنیم. موضوع یک مفهوم، موضوع یا موضوع ذهنی است که در سرشاری اطلاعات، دادهها یا متون، کاربردهای فراوان دارد. برای هر موضوعی که در ذهن داریم، کلمات کلیدی وجود دارند که به عنوان تعریف کوتاه و لاکی برای بیان موضوع، استفاده می شوند.
جالب است بدانید امنیت، یکی از ارکان های مهم در سئو تکنیکال سایت است که در حفظ داده های آن و از همه مهم تر، تضمین ایندکس صحیح آن موثر خواهد بود. همانطور که می دانید، با گسترش کلاهبرداری های اینترنتی، گوگل موضوع امنیت سایت شما را به شدت مهم تلقی می کند که به طور طبیعی در سئو و رتبه بندی آن نیز موثر خواهد بود. وجود فیشینگ، نقض حریم خصوصی کاربران و هر نوع تهدیدی که به کاربر آسیب وارد کند، شما را از رتبه بندی گوگل حذف خواهد کرد. هر وب سایتی یک معماری یا ساختار خاص دارد که صفحات در قالب این چهارچوب تعریف میشوند. مثلا در بخش بلاگ یک سایت فروشگاهی لوازم جانبی موبایل، معمولا دستهبندیهای موبایل، هندزفریها، گجتها، اکسسوریهای موبایل و غیره وجود دارند که تمام مقالات تولید محتوا در دسته بندی خود قرار میگیرند.
کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، میتواند همزمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. برای اینکه موتورهای جستوجو بتوانند محتوای این فیلم را درک کنند، باید در مرحله رندرگیری کدهای آن را رمزگشایی کنید. به زبان ساده، وبسایت با توجه به نوع کاربر (انسان یا ربات) محتوای متفاوتی را نمایش میدهد. برای کاربران، وبسایت بهصورت تعاملی و با امکانات جاوا اسکریپت ارائه میشود. این در حالی است که برای رباتها، یک صفحه HTML ساده و قابل فهم برای موتورهای جستوجو به نمایش در میآید.
هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند. با استفاده از این ابزار میتوانید بررسی کنید که آیا یک لینک کاربر را به آدرس دیگری (ریدایرکت) هدایت میکند یا نه و اینکه آیا این ریدایرکت توسط کد جاوا اسکریپت انجام میشود. علاوهبراین، Ahrefs قادر به شناسایی لینکهایی است که با استفاده از کد جاوا اسکریپت به یک صفحه وب اضافه شدهاند. این لینکهای شناساییشده در گزارشهای ابزار با تگ «JS» در کنار لینک مشخص میشوند.
سرعت و سهولت ورود، خزش و خروج رباتهای موتورهای جستجو در هر وبسایتی و سرعت ایندکسشدن صفحات بستگی دارد به معماری کلی وبسایت، ساختار و نقشهای که تمامی صفحات یک وبسایت را بهیکدیگر متصل کرده است. نکته اینجا است که رباتها نهفقط باید بتوانند همهی صفحات را پیدا کنند بلکه باید قادر باشند تا ارتباط میان صفحات (سلسله مراتب) را نیز درک کنند و بفهمند. سئو فنی علاوهبر رباتها و خزش و ایندکس، به بهبود تجربه کاربر هم مربوط است. برای گوگل هیچچیز مهمتر از رضایت کاربر نیست و اگر وبسایتی نتواند کاربر را راضی کند، رتبه خوبی در نتایج گوگل نخواهد داشت. سرعت وبسایت و طراحی واکنشگرا از مهمترین عواملی محسوب میشوند که در تأمین رضایت کاربر از تعامل با وبسایت نقش دارند.
این موارد میتوانند عملکرد ضعیفی را برای تعامل با سایت شما ایجاد کنند که سئو فنی آنها را برطرف مینماید. ابزارها و پلاگینهای مختلفی برای نظارت و بهینه سازی نقشه سایت شما به صورت خودکار وجود دارد. همچنین میتوانید نقشه سایت خود را به صورت دستی بهینه کنید و آن را برای بررسی به گوگل ارسال کنید. هنگام بهینه سازی نقشه سایت خود، مطمئن شوید که صفحات با بالاترین کیفیت خود را در اولویت قرار دهید تا بهترین محتوای خود را در معرض دید قرار دهید. با رندرینگ پویا گوگل بدون نیاز به اجرای جاوا اسکریپت میتواند محتوای شما را کراول و ایندکس کند. این روش در مقایسه با پیشرندرینگ محتوا از نظر زمانی و منابع برای توسعهدهندگان کممصرفتر است و برای انسان و ربات بهصورت برابر کاربرد دارد.
هدف در تکنیکال سئو این است که وبسایت ویژگیهایی داشته باشد که دسترسی و ورود رباتهای موتورهای جستجو به صفحات و فرآیند بررسی و ایندکسکردن را سریع و راحت کند. تا صفحهای در موتورهای جستجو ایندکس نشود، رتبه نمیگیرد و درمیان نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نمیشود. نه فقط کاربران، بلکه موتورهای جستجو هم سایتی را دوست ندارند که کند است و صفحههای مختلف را خیلی دیر باز میکند. به همین جهت، نخستین گام در سئو تکنیکال که شاید بیشترین تاثیر را هم روی اعتبار و رتبه سایت شما داشته باشد، افزایش سرعت سایت است. منظور از سئوی تکنیکال آن دسته فعالیّتهایی است که سایت شما را برای مرحله خزیدن رباتهای گوگل و ایندکس شدن بهینه میکند. با این فعالیتها به موتورهای جستجو کمک میکنید که به صفحات شما دسترسی داشته باشند، عملیات خزیدن رباتها انجام شود و در نهایت صفحه بدون هیچ مشکلی تفسیر و ایندکس شود.
در فصل لینک سازی داخلی و خارجی تمام تکنیکهای لازم و کاربردی را آموزش خواهیم داد. بخشی از این فاکتور مربوط به سئو داخلی و بخشی دیگر مربوط به سئو خارجی است. برای کسب رتبه و جایگاه بالا در گوگل باید تمرکز خود را روی تمام فاکتورهای گوگل بگذارید. در این کارگاه شما دستورالعمل های اجرایی برای پیاده سازی هریک از مفاهیم ارائه شده را دریافت خواهید کرد. پس از معرفی روش های رایج در نشانه گذاری، نمونه کدها و استانداردهای لازم برای اجرای هر کدام مطابق با دستورالعمل های گوگل را بررسی خواهیم کرد.
اما نکته مهم دیگری وجود دارد و آن فهماندن منظور مطالب و محتوای سایت ما به موتورهای جستجو است. شاید کاربران متوجه تفاوت این صفحات بشوند اما مشکل اینجاست که ربات های گوگل این تفاوت را درک نمی کنند و آن صفحات را محتوای تکراری درنظر می گیرد. HTML یک زبان نشانهگذاری است که قالب و محتوای هر صفحه از وب سایت را مشخص می کند و زمانی که با کدهای CSS ترکیب شود به مرورگر می گوید که چه چیزی را برای کاربر نمایش دهد. برای بهبود سئوی تکنیکال وبسایت خود بهتر است یک چک لیست از تمام موارد فنی لازم را در دستور کار خود قرار دهید و آنها را رعایت کنید. ابزاری رایگان از گوگل برای بررسی سرعت بارگذاری و بهینه سازی عملکرد سایت.
مزیت مهم دیگر این ساختار این است که به کارشناسان سئو کمک میکند تا صفحات یتیم (Orphan Pages) را شناسایی کنند. صفحات یتیم صفحاتی از یک وبسایت هستند که از هیچ صفحهی دیگری در وبسایت به آنها لینک داده نشده است. این صفحات مانند جزایری تکافتاده در درون یک وبسایت هستند که راه دسترسی از صفحات دیگر به آنها وجود ندارد. بنابراین، خزندهها نمیتوانند آنها را پیدا کنند و هرگز دیده نمیشوند. برای بررسی سرعت و نحوه عملکرد سایت ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین آنها جی تی متریکس است. جی تی متریکس سایتی است که با تحلیل و آنالیز وب سایت ها راهکارهایی برای بهبود سرعت و عملکرد آنها ارائه می دهد تا کاربران تجربه بهتری از حضور در سایت شما داشته باشند.
تا اینجا ساختار درختی و معماری سایت خود را طراحی کردهایم، حالا نوبت به دسترسی رباتهای گوگل به این صفحات و مدیریت بودجه خزش (Crawl Budget) میرسد. علاوهبر آن، نوع وبسایت، حجم و تنوع محتواهای آن و ترافیک وبسایت از عواملی محسوب میشوند که درنظرگرفتنشان برای انتخاب اقدامات لازم برای بهبود سرعت ضروری و اثرگذار است. اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایتهای وردپرسی درکل با اقداماتی که باید برای افزایش سرعت وبسایتهای وردپرسی با ترافیک بالا انجام شود، کمی متفاوت است. وقتی وبسایت واکنشگرا یا ریسپانسیو طراحی شده باشد، اندازه صفحه و المانهای آن خودکار با اندازه صفحهنمایش دستگاه کاربر (موبایل،تبلت و …) هماهنگ میشود. طراحی واکنشگرای وبسایت تضمین میکند که کاربرانی که با موبایل با وبسایت تعامل دارند، همهی صفحات وبسایت را کامل و درست میبینند و بهراحتی با آن کار میکنند. وقتی قرار است یک وبسایت سئو شود، تمام بخشهای آن باید برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد.
سایتهایی که برای عنکبوتها و خزندهها بهینهسازی شدهاند نیز شانس بیشتری برای رتبهبندی چشمگیر در نتایج موتورهای جستجوی اصلی دارند. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا سئو تکنیکال را به طور کامل برایتان شرح دهیم و مراحل سئو تکنیکال به همراه چک لیست آن را ارائه دهیم. هدف اصلی گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که آنها میخواهند بهترین نتایج ممکن و جذابترین پاسخها را به کاربران و مخاطبان مربوطه به نمایش قرار دهند. بنابراین رباتهای گوگل یا به عبارتی گوگل اسپایدرها صفحات وبسایتها را بر اساس عوامل متعدد و فاکتورهای رتبه دهی خزیده و ارزیابی و تجزیه و تحلیل میکنند. برخی از عوامل همانند سرعت بارگذاری صفحه و یا میزان سازگاری وب سایت با گوشی همراه، بر اساس تجربه کاربر است.
واقعیت این است که خزنده های گوگل توانایی زیادی در پیدا کردن صفحات جدید وبسایت شما ندارند و این شما هستید که باید برای دیده شدن صفحاتتان به آنها کمک کنید. در واقع، سئو تکنیکال پایه و اساس دیده شدن یک وب سایت در نتایج جستجو است و شامل عناصری می شود که ارتباط مستقیمی با محتوای وب سایت یا لینک سازی ندارند، بلکه به ساختار و عملکرد فنی آن مربوط می شوند. در صورتی که اصول سئو تکنیکال در سایت شما رعایت نشود، رتبه بندی مقالات و صفحات سایت به شدت افت کرده و حتی ممکن است ایندکس نشوند. بسیار مهم است تا اقداماتی از جمله ایجاد نقشه سایت، بهینه سازی فایل txt، اضافه کردن بردکرامپ و ناوبری سایت یا اصلاح ساختار آن به درستی انجام شوند. گوگل باتها، بازوان موتورهای جستجو هستند که وظیفه خزش سایت شما را دارند. یک اصل مهم در اقدامات سئو تکنیکال آن است که موانع موجود از سر راه این رباتها برداشته شده و خزش و ایندکس سایت را تسهیل کنند.
با خزش وبسایت بدون در نظر گرفتن جاوا اسکریپت و سپس خزش مجدد آن با در نظر گرفتن این کدنویسی، میتوانید از قابلیت مقایسه خزش Ahrefs برای مشاهده تفاوتهای بین این دو نسخه استفاده کنید. ابزاری برای بررسی سازگاری وبسایت با موبایل وجود داشت که گوگل در دسامبر ۲۰۲۳ آن را بازنشسته کرد. این ابزارها به شما امکان مشاهده کامل بارگذاری محتوای یک صفحه وب (DOM-loaded) را میدهند. HTML نمایش داده شده در ابزار URL Inspection سرچ کنسول، خروجی نهایی پس از پردازش کامل کدهای صفحه (Rendered DOM) است. با استفاده از این ابزارها میتوانید عبارتی خاص را در کد صفحه جستوجو و مشاهده کنید که آیا آن عبارت بهطور پیشفرض در صفحه وجود دارد یا نه.
در این مقاله، به معرفی ۲۱ نفر از برترین متخصصین سئو در ایران میپردازیم. یکی از چالشهای سئو سایت جاوا اسکریپتی، بهروزنشدن کامل کدهای DOM است. هنگامی که شما به عنوان کاربر به صفحه دیگری میروید، ممکن است برخی از قسمتهای مهم کد مانند تگ عنوان (Title) یا تگ کنونیکال (Canonical) بهروز نشوند. رندرینگ سمت کاربر با توجه به عملکرد خود برای سئو سایت جاوا اسکریپتی گزینه مناسبی نیست، زیرا در این روش، کاربر نهایی مسئول بارگذاری صفحه است. این موضوع میتواند باعث افزایش زمان بارگذاری (از میلیثانیه تا چند ثانیه) شود و در نتیجه، تجربه کاربری را پایین بیاورد. در برخی موارد جاوا اسکریپت در مقایسه با HTML مزایایی مانند سادگی ساخت سایت و عملکرد بهتر ارائه میدهد.
در واقع، اصول بهینهسازی برای صفحات وب همچنان برای فریمورکهای جاوا اسکریپت هم صدق میکند. سئو تکنیکال بر روی بهینهسازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد که باعث افزایش دیدهشدن وبسایت در موتورهای جستجو و بهبود رتبهبندی آن میشود. به محض اینکه وبسایت شما آماده شد، لازم است سایت خود را در سرچ کنسول گوگل و همچنین بینگ وبمستر ثبت کنید تا موتورهای جستجو قادر به کراول کردن لینکهای شما باشند. این پنل همچنین در صورت وجود مشکل یا خطا هنگام کراول و ایندکس کردن لینکها، شما را مطلع و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار میدهد. بردکرامب (Breadcrumb) در واقع لینکهایی هستند که همانند یک نقشه راه، موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص میکنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند.
گوگل AMP را با همکاری هزاران توسعهدهنده وب، وبسایت، شرکتهای نشر و شرکتهای تولید تکنولوژی ساخته است. بیش از 1.5 میلیارد صفحه AMP تا امروز ساخته شده است و بیش از 100 برنامه و تکنولوژی وجود دارد که از AMP پشتیبانی میکنند. موتورهای جستجوی اصلی، زبان مشترکی دارند که به آن اسکیما گفته میشود. اسکیماها مجموعهای از دادههای ساختاریافته هستند که موتور جستجو قابلیت درک آنها را دارد. اسکیماها انواع مختلفی دارند که با مراجعه به سایت schema.org میتوانید از آن استفاده کنید. اگر اسکیما زبانی برای ارائه محتویات صفحه باشد، دادههای ساختاریافته، اطلاعاتی هستند که میخواهید آن را به نمایش درآورید.
این محتواها شامل متادیتا (عنوان، متا تگ Robots، تگ کنونیکال و…)، متن بدنه و دادههای ساختاریافته است. با قراردادن این مولفهها در کد منبع صفحات سایت جاوا اسکریپت خود میتوانید به موتورهای جستوجو کمک کنید تا محتوای وبسایت شما را بهتر درک کنند و آن را در نتایج جستوجو به رتبه بالاتری برسانند. سئو تکنیکال، یکی از دو بخش اصلی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) است که بر روی جنبههای فنی وبسایت تمرکز دارد. این روش سعی دارد با بهینهسازی عوامل فنی وبسایت، موتورهای جستجو را در اندیشیدن بهبود رتبهبندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو به کمک بیاورد. سئو تکنیکال در واقع به موتورهای جستجو کمک میکند به بهترین شکل ممکن از محتوا و ساختار وبسایت استفاده کنند. سئو تکنیکال یکی از مهمترین قسمتهای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) است که در آن، به بهینهسازی و ارتقای عملکرد فنی و ساختاری وبسایت میپردازیم.
هرچقدر به صفحات ریدایرکت، بن بست (صفحات 404) کمتری برسید، این موارد نشانه ای از بهینه بودن تکنیکال سایت شما خواهند بود. اگر نمیدانید ارور 404 چیست، پیشنهاد می کنیم مقاله ارور 404 چیست؟ را در سایت ما مطالعه کنید. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. برای آشنا شدن بیشتر با متمم به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کنید و گوش دهید. در جایگاه متخصص سئو لازم است آشنایی شما با هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی مولد که به زبانی شبیه انسان مینویسد و حرف میزند) فراتر از استفادهٔ روزمره باشد. لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیقتر تحلیل کنید.
این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی در نتایج جستجو، لیستهای نتایج و دیگر ویژگیهای جستجو هستند. نحوه استفاده از دادههای ساختاری در سایتها، با استفاده از کد نشانداری ساختاری (structured markup) تعیین میشود. این کد، درون صفحات وب جایگزین تگهای HTML عادی قرار میگیرد و در واقع توضیحدهندهای است برای موتورهای جستجو که با اسکن کردن صفحات وب، دادههای مرتبط را تشخیص میدهند. حضور دادههای ساختاری در قالب صفحات وب، باعث بهبود نتایج جستجو در موتورهای جستجو میشود. لینک سازی خارجی هم به معنای ایجاد لینک هایی است که به صفحه ای در وب سایت تعلق ندارند، بلکه به صفحات دیگری در وب سایت های دیگر ارجاع داده می شوند. لینک های خارجی باعث می شوند صفحه شما توسط جستجوگرها بهتر شناخته شود و بهتر در نتایج جستجوی گوگل رتبهبندی شود.
در این بخش به معرفی چک لیست سئو تکنیکال و عناصر مهم آن خواهیم پرداخت. سه عنصر اصلی شامل قابلیت خزش، کارایی و ایندکس شدن است که در ادامه به توضیح هرکدام از آنها میپردازیم. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر برنامهای برای افزایش سرعت سایت دارید، باید وبسایت را براساس استانداردهای Core Web Vitals گوگل بهینه کنید. اگر این کار را نکنید، هر اقدام دیگری برای بهینهکردن سرعت سایت ناکافی است و سئو تکنیکال وبسایت قطعا آسیب میبیند. سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی همه مهم هستند و باید تمامی اصول و تکنیکهای مربوطبه هر یک کاملا انجام شود تا وبسایت سئوشده بهحساب بیاید.
مشکلی که اینجا پیش میآید این است که رباتهای خزنده متوجه این تفاوت نخواهند شد. در این دوره یاد میگیریم که چگونه تمامی مشکلات سایت خود را یافته و آنها را برطرف کنیم. همچنین یاد میگیریم که چگونه در مورد موقعیتهای حساس زیرساختی چگونه تصمیم گیری کنیم تا مشکلات فنی باعث افت رتبه ما نشود. بعد از صحبت کامل در مورد مفاهیم به شما به صورت عملی یاد خواهیم داد که چگونه اسکیماها را در سایت خود قرار داده و چگونه آنها را بسازید. در این راه ما از ابزارهای آنلاین رایگان و افزونههای معروف استفاده خواهیم کرد و انواع اسکیماها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. پاسخ به این سوال که تولید محتوا یا رعایت اصول سئو تکنیکال نتیجه سریعتری برای سایت شما دارد نیز وابسته به شرایط فعلی سایت شما است.
سایر عوامل و فاکتورهای رتبه دهی به رباتهای موتورهای جستجو کمک می کند تا درک کنند که صفحات شما در مورد چه موضوعی است و چه ساختاری دارد. موتورهای جستوجو برای ایندکسکردن صفحات سایت نیاز به دیدن محتوای آنها دارند. برای اینکه مطمئن شوید وبسایت شما قابل ایندکسشدن است، مطمئن شوید که مشکلات جاوا اسکریپت، مانع تلاشهای سئوی شما نشوند. راهحل این است که تمام محتوای مهم را بهطور مستقیم در کد منبع وبسایت قرار دهید (یعنی قبل از اینکه کد جاوا اسکریپت اجرا شود). این کار به گوگل اجازه میدهد تا اطلاعات شما را بدون نیاز به اجرای جاوا اسکریپت درک کند.
در پایان دوره آنچه آموختهایم را به صورت عملی و زنده بر روی پروژههای واقعی اجرا میکنیم تا شما درک بهتری از فرآیند تصمیمگیری و نحوه اجرای کار داشته باشید. به شما اطمینان میدهیم محتوایی که در این دوره دریافت میکنید با اختلاف زیادی از انتظارات شما از یک دوره ویدیوی فراتر است. در طول این دوره هر مفهومی که آموزش داده شده با مثال و نکته همراه بوده است. به عنوان حسن ختام همه مفاهیم و تکنیکهایی که آموختهایم را به صورت عملی و بر روی پروژههای واقعی اجرا میکنیم. گاهی ممکن است در یک وبسایت چند صفحه با محتوای مشابه یا محتوای یکسان وجود داشته باشد.
درک صحیح گوگل از محتوای صفحه هدف اول ما برای استفاده از نشانه گذاری است ولی هدف بعدی تغییر نمایش در نتایج جستجو است. برخی از مدلهای نشانه گذاری موجب میشوند که نمایش سایت شما در نتایج گوگل جذابتر شده و شانس ورود کاربران به سایت افزایش یابد. برای نشانهگذاری محتوا در یک صفحه وب متدهای متنوعی وجود دارد، در این کارگاه مواردی را میآموزیم که مورد تایید گوگل بوده و در حال حاضر برای رباتهای آن قابل فهم هستند. هر صفحه در اینترنت برای آنکه شانس ایندکس و نمایش در نتایج جستجو را داشته باشد نیازمند یک آدرس یکتا است. URL در واقع مسیری است که کاربران و رباتهای گوگل برای دسترسی به محتوای آن صفحه در مرورگر خود وارد میکنند.
جاوا اسکریپت یک زبان برنامهنویسی تفسیری است که خط به خط اجرا میشود و همین نحوه خوانش، باعث کند شدن آن میشود. به علاوه، جاوا اسکریپت زبانی شیگرا است و رویکری جزءنگر دارد یعنی از جز به کل حرکت میکند. شاید درک یک زبان برنامهنویسی و تفاوتهایش با سایر زبانها سخت باشد، به ویژه برای افرادی که برنامهنویسی انجام نمیدهند، اما نگران نباشید، چون هدف اینجا به هیچ وجه یادگیری یک زبان برنامهنویسی نیست. آنچه ما با آن سروکار داریم، بهینه کردن این زبان به گونهای است که سایت را برای موتورهای جستجو آماده کند. با توجه به آنچه گفته شد متوجه میشوید که داشتن سایتی که کاربری خوبی در گوشیهای همراه داشته باشد چقدر اهمیت دارد. AMP یکی از پروژههای گوگل است که به شما کمک میکند تا وبسایتتان بالاترین سرعت را در تلفنهای هوشمند داشته باشد.
استانداردهایی مانند استفاده صحیح از تگ های HTML، بهینهسازی سرعت سایت و نشانهگذاری تاثیر زیادی بر سئو سایت شما دارد. آنچه در این کارگاه میآموزیم مخصوص وردپرس یا زبان برنامه نویسی PHP نیست بلکه در هر سایت اینترنتی قابل اجرا خواهد بود. چرا که در نهایت خروجی همه صفحات وب ترکیبی از کدهای HTML، CSS و JavaScript است. در تاریخ می 2021، گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که فاکتورهای مرتبط با سرعت و تجربه کاربری صفحات که با نام Core Web Vitals شناخته میشود، یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبهبندی صفحات است. برای سنجش این فاکتورها ابزارهای متعددی توسط گوگل طراحی شده و برای رسیدن به نمره مطلوب آموزشهای تخصصی ارائه کرده است. مشکل اینجاست که درک این آموزشها و استفاده از این ابزارها کار سادهای نیست.
این فایل دستورالعملهایی دارد که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات سایت به آن احتیاج دارند. در واقع با استفاده از همین فایل است که به موتورهای جستجو می گوییم کدام صفحاتمان را ایندکس کنند و کدام را نکنند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو همیشه در تلاشند تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند. به همین دلیل فاکتورهای زیادی را بررسی می کنند و سایت ها را از جهات مختلفی می سنجند. این ابزارها بسته به نیاز و بودجه، می توانند در تحلیل و بهینه سازی فنی سایت شما مؤثر باشند.
در واقع در سایت شما صفحه یتیم (Orphan page) که از هیچ صفحهای لینکی نداشته باشد وجود نخواهد داشت و صفحات مهم سایت بیشترین لینک داخلی را با انکورتکست دقیق دریافت خواهند کرد. برای یادگیری رایگان گوگل سرچ کنسول میتوانید وارد صفحه آموزش گوگل سرچ کنسول شوید. این فایل در یک آدرس در سایت قرار میگیرد و سپس از طریق ابزار سرچ کنسول در گوگل ثبت میشود. بعد از نصب این پلاگین و فعالسازی امکانات آن؛ سرعت سایت شما به طور باورنکردنی افزایش میابد. با استفاده از ابزار سایت gtmetrix.com میتوانید سرعت سایت خود را اندازهگیری کنید و اشکالات را برطرف کنید. استراکچرد دیتا (Structured Data یا Schema Markup) کدهای استانداردی هستند که یک صفحه را طوری که ما میخواهیم به گوگل معرفی میکند.
این عملیات میتواند به صورت مستمر و در دوره های زمانی مشخص انجام شود، به گونهای که محتوای سایت همواره بهترین حالت خود را به روی کاربران و موتورهای جستجویی نشان دهد. با انجام این عملیات با دقت و مرتبط، سئو سایت در نتیجه افزایش ترافیک و صفحه نمایش در بالا ترین صفحات جستجوگرها ممکن است. گفتیم که سئو تکنیکال به عملیاتهایی مانند خزیدن رباتها و ایندکس شدن کمک میکند. داستان اینجاست که گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش هستند تا برای هر عبارت جستجو شده، بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهند. به همین دلیل رباتهای موتور جستجویی مانند گوگل، هر سایت را بر اساس عوامل و معیارهای مختلف میسنجد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری