کتاب دانشگاهی

نویسنده کتاب “در همه گیر سکوت” گفت: “در حوزه ادبیات پایدار کتاب دانشگاهی، خواه انقلابی باشد یا دفاع مقدس ، رویکرد ما بیشتر به خاطرات و مستندهاست که معلوم می شود درست است زیرا از اینها دور نیستیم. دارندگان حافظه و حافظه می توانند این زمینه را کنترل کنند. ” .
خاطرات و مستندهای حوزه دفاع مقدس از رمان پیشی گرفت
کتاب “در همه گیر سکوت” شامل مستندی از زندگی شهید عباس ورامینی است که توسط 27 نشریه بعثت منتشر شده است. سردار رشید سپه ، حاج عباس ورامینی ، دانشجوی پیرو خط امام خمینی (ره) و رئیس ستاد سپاه یازدهم ستاد و کتاب پی دی اف ستاد لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در آخرین روزهای آبان 1362. کشور شهید شد. این کتاب توسط جواد کلاته عربی بر اساس تحقیقات وی درباره زندگی شهید ورامینی کتاب دانشگاهی تألیف شده است. گفتگوی زیر را با نویسنده کتاب می خوانید.

چگونه برای نوشتن کتاب به آقای عباس ورامینی رسیدید؟ و انگیزه شما برای خلق این اثر چه بود؟
شهید عباس ورامینی در دوران دفاع مقدس رئیس ستاد لشکر 27 بود و همچنین دانشجوی پیرو خط امام بود و کتاب دانشگاهی مسئولیت امور لانه جاسوسی را نیز بر عهده داشت. عملکرد لانه جاسوسی از دو طریق مورد بحث قرار می گیرد ، هم در بحث موقعیت وی در دفاع مقدس به عنوان فرمانده ارشد و معاون حاج همت (حدود یک سال و نیم) و هم در بحث انقلاب اسلامی و کتاب مذهبی مسئولیت پذیری که کتاب دانشگاهی نقش مهمی در امور داشت. از لانه جاسوسی او از نظر من جایگاه مهمی داشت و به همین دلیل به زندگی این شهید بزرگوار علاقه مند بودم.

ویژگی های “در سر و صدا از سکوت” در زمینه نویسندگی چیست؟ و هنگام نوشتن کتاب از چه سبکی استفاده کردید؟
هنگام نوشتن کتاب ، من به نظرات خود دقت می کردم زیرا عباس ورامینی به دلیل حضور در دو دوره مهم انقلاب و جنگ برای من چهره مهمی محسوب می شد ، بخشی از اهمیت مسئولیت وی به عنوان رئیس ستاد لشکر 27 بود. سه بخش زیرمجموعه این ستاد کتاب دانشگاهی بودند و منظور از ستاد این بخش ، بخشی است که در آن کلیه امور جاری این بخش به استثنای اداره اطلاعات عملیاتی ، از تدارکات تا نیروی انسانی ، تدارکات و سایر امور و زیرمجموعه های این بخش با مقرهای این بخش هستند. و در واقع او فرمانده دوم در لشکر است که دانلود کتاب الکترونیکی کلیه امور آن را مدیریت می کند و به دلیل موقعیتی که در جنگ دارد و مسئولیتش در زمینه جاسوسی است ، سعی کردم داستانی مستند و مستند ارائه دهم که هم اسناد و هم راویان در آن حضور داشته باشند. آنها ملموس هستند ، به این معنا نیست که من کل داستان را به عنوان شخص سوم یا دانای کل کتاب دانشگاهی تعریف می کنم. من بسیاری از وقایع و خاطرات مهم را با داستان صاحبان آنها انجام دادم ، زیرا می خواستم اهمیت موضوع را منتقل کنم ، بنابراین قالبی که انتخاب کردم یک فرم مستند بود ، با این رویکرد که نقل قول های خودشان برای مخاطب ملموس است.

برخی از اسناد داستان رفقای شهید است که به جای آنها به صورت اول شخص مورد استفاده قرار می گرفت و برخی دیگر شامل اسنادی است که با دسترسی به اسناد جنگ بدست آمده و به صورت ملموسی در کتاب استفاده شده است ، مانند کتاب دانشگاهی ایستگاه های رادیویی از بقیه عملیات بررسی کردم و 1000 را خواندم صفحات بی سیم برای بازیابی 10 صفحه. من همچنین به جلسات فرماندهی که در حضور حاج همت یا سایر فرماندهان برگزار می شد و مواد استخراج شده و همچنین مصاحبه با شهید ورامینی ، خواه به عنوان فرمانده گروهان یا معاون فرمانده گردان ، یا به عنوان رئیس ستاد ستاد 28 یا سپاه. 11 غرب تمام شده بود ، من دسترسی پیدا کردم و به دلیل اهمیت موضوع سعی کردم اسناد را به شکل ملموس تری برای انتقال این معنی به مخاطب استفاده کنم. بنابراین ، تنوع اسناد در این کار بسیار مطلوب و زیاد است ، مانند شهادت و کتاب دانشگاهی بی سیم و این کار شامل جلسات فرماندهی و گزارشات عملیاتی ، سایر اسناد و تصمیمات اداری و نامه ها است و خرید کتاب همه اینها در کنار هم منجر به کارهایی شده است که از نظر تنوع اسناد قابل تأمل است.