معمولاً مطالعه تأثیر یک مکانیسم زوال در یک زمان معمول است. با این حال ، چندین تحقیق اخیر نشانگر تعامل شدید بین چرخه های خوردگی و انجماد ذوب است (Kuosa و همکاران 2014؛ ژانگ و همکاران 2017). برای نتیجه گیری ، واقع بینانه ترین شرایط در هنگام استفاده از نمونه های سازه های جدا شده به دست می آید. با این حال ، تنها چند سری تست برای بررسی پیوند در نمونه های طبیعی رو به زوال انجام شده است. Horrigmoe و همکاران. (2007) از نمونه های مکعب با یک نوار خورنده در داخل ، از پل Ullasund در نروژ استفاده کرد. اما قبل از آزمایش ، نمونه ها در بتن جدید ریخته شده اند. این محدودیت اضافی را فراهم می کند و بنابراین هیچ گونه اثر خوردگی روی پیوند در نتایج آزمون مشاهده نمی شود. پرتوهای لبه از پل Stallbacka در سوئد توسط دو نویسنده در خمش چهار نقطه‌ای مورد آزمایش قرار گرفتند و اثر خوردگی را روی لنگرگاه انتهایی در دو سری آزمایشی مطالعه کردند (Lundgren et al. 2015a؛ Tahershamsi et al. 2014). علاوه بر این ، در کار مداوم اما منتشر نشده ، نمونه هایی از یک پل در Gullspång در سوئد مورد آزمایش قرار گرفت. این مقاله به تدریس دروس آموخته شده از کار بر روی این موضوع می پردازد. آنها آنها را با استفاده از نمونه هایی از سازه های جداشده ، تبدیل به یک روش برای انتخاب و طراحی آزمایش های باند و لنگر بین اتصالات و بتن می کند. هر مرحله از روند (به ویژه انواع روش های آزمون ممکن) با جزئیات و توصیه های ارائه شده مورد بحث قرار می گیرد. سرانجام ، این روش در طراحی سه سری تست از جمله میله های باریک و صاف به عنوان نمونه آورده شده است.

روش شناسی
متدولوژی پیشنهادی در این مقاله ، برای طراحی تست های پیوند و لنگر بین آرماتور و بتن در نمونه های سازه های موجود ، مراحل زیر را شامل می شود:

1
انتخاب ساختار موجود برای نمونه گیری.

2
انتخاب روش آزمون.

3
طراحی راه اندازی تست.

4
طراحی برنامه آزمون.

این روش تکرار شونده است (اغلب در مورد طراحی) ، به گونه ای که نتیجه مرحله بعدی ممکن است بر روی مرحله قبلی تأثیر بگذارد. در هر مرحله به تفصیل در بخش های بعدی بحث شده است. سرانجام ، در مورد ملاحظات و چالش های ویژه مربوط به استفاده از نمونه های سازه های موجود ، برخی از نظرات و یادداشت ها وجود دارد.

انتخاب ساختار موجود برای نمونه ها قیمت میلگرد
دو حالت ممکن وجود دارد که از آنها نمونه هایی از ساختار موجود گرفته می شود: (1) آزمایش برای ارائه ورودی برای ارزیابی ساختار مورد نظر و (2) جستجوی اطلاعات عمومی تر ، هنگام تهیه مدل ها و روش های ارزیابی ساختارها به طور کلی. . در حالت دوم ، ساختار (یا بخشی از آن) به احتمال زیاد از بین می رود. این مقاله به مورد دوم می پردازد. اتصالات خوب بین محققان و صاحبان زیربناها / مدیران هنگام یافتن نمونه هایی از سازه های طبیعی رو به زوال برای آزمایش های تحقیق ضروری است. فرصت ها غالباً با توجه نسبتاً کوتاهی بوجود می آیند و تطبیق بودجه تحقیقاتی لازم می تواند یک چالش باشد. در تجربه ما ، این بهترین راه حل با گفتگوی فعال در حال انجام است. هنگام بررسی فرصت های مختلف باید جنبه های زیر را در نظر گرفت:

اجازه گرفتن نمونه. این ممکن است به دلیل تخریب یا بسته شدن کل ساختار برای تعمیرات اساسی (مانند تعویض تیرهای لبه در پلها) باشد.

بسته به توجه به تحقیق مورد نظر موارد زیر باید در نظر گرفته شود: سن ، نوع سیمان و بتن ، نوع میلگرد و چیدمان ، میزان تقویت عرضی ، قرار گرفتن در معرض ، مکانیسم های اصلی زوال و غیره.

اطلاعات موجود در مورد ساختار ، مانند نقشه های دقیق ، آزمایش مواد قبلی و غیره.

نیاز به تعداد زیادی از نمونه های مشابه با میزان خوردگی متفاوت ، از قسمت های بدون کد ، خوردگی میانی که باعث ترک های شکاف طولی ، تا اسپل شدن پوشش بتنی به دلیل خوردگی شدید می شود.

هندسه نمونه ها باید یا تست خمش پرتو منجر به خرابی لنگر ، یا تست بیرون آمدن از پاسخ باند باشد.

نمونه ها باید برای بازرسی قبل از حذف و برش و جابجایی به راحتی قابل دسترسی باشند.

در کار ما تاکنون تیرهای لبه را از پل ها گرفته ایم. با این حال ، ما چندین امکان دیگر را در نظر گرفته ایم. پرتوهای لبه انتخابی مناسب هستند زیرا دسترسی آنها آسان است و در صورت وجود پل های طولانی ، تعداد زیادی نمونه از آن به دست می آید. علاوه بر این ، آنها غالباً جایگزین می شوند ، زیرا میانگین عمر سرویس برای تیرهای لبه در جاده های اروپا در سوئد در حال حاضر تنها 30-40 سال است (وگانزون موووز و همکاران 2016). شمع هایی که از اسکله های بندر پشتیبانی می کنند ، از نظر قابلیت آزمایش بالقوه مانند اشیاء آزمایشی هستند. در حین بازسازی ، تعداد زیادی نمونه ممکن است در دسترس باشد و محیط دریایی آنها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. یکی از نمونه های سازه های در نظر گرفته شده اما انتخاب نشده ستون های خراب در یک پارکینگ بود. اینها ممکن است برای مطالعه بسیار با ارزش باشد اما به روشی که امکان گرفتن نمونه گرفته شود امکان تبادل وجود ندارد.

انتخاب روش آزمون
نیازهای عمومی و بررسی اجمالی برنامه های آزمون ممکن
مرحله بعدی